Veelgestelde vragen

  • Wat doet een meetbedrijf?

    Een meetbedrijf plaatst en beheert energiemeters voor grootverbruikers in de (groot)zakelijke markt. Zij zorgt ook voor het collecteren van energiedata en de validatie daarvan. De elektriciteit- en gasverbruiken worden aan netwerkbedrijven en leveranciers doorgegeven. Zodat grootverbruik klanten een maandelijkse factuur op basis van werkelijke verbruiken kunnen ontvangen. Metingen worden alleen uitgevoerd door meetbedrijven die daarvoor toestemming hebben van TenneT.
  • Wat doet de netbeheerder?

    De netbeheerder beheert het net (onderhoud, uitbreiding, vervanging), verhelpt storingen en stuurt de rekening voor transport van energie.
  • Wanneer ben je een grootverbruiker van energie?

    De scheiding tussen klein- en grootverbruik (KV/GV) maken de netbeheerders. Technisch zijn grootverbruikers alle aansluitingen groter dan 3×80 Ampère (elektriciteit) en groter dan G25 (gas). Zelfstandige winkels, horeca en lokale filialen zijn meestal ‘kleinverbruikers’. Meetbedrijf Ebatech levert meetdiensten aan zowel kleinverbruikers als grootverbruikers.
  • Kan ik zelf een meetbedrijf kiezen?

    U heeft de keuzevrijheid in de energieleverancier waar u een (groot)zakelijk leveringscontract mee afsluit. En in het zelf inkopen van energie op de groothandelsmarkt. Met een netbeheerder sluit u een transportcontract af. U heeft daarnaast ook de keuzevrijheid in het meetbedrijf waarmee u een contract afsluit voor het plaatsen van de energiemeter(s) en het doorgeven van de meetgegevens aan de netbeheerder. Met Meetbedrijf Ebatech maakt u een slimme, voordelige en vooral veilige keuze.
  • Hoe kan ik klant worden bij Meetbedrijf Ebatech?

    Wanneer uw contract bij uw huidig meetbedrijf binnenkort afloopt vraagt u online een offerte aan. U krijgt op basis van uw gegevens een passende aanbieding die u ondertekent en retour stuurt via e-mail of post. Met ingang van de overeengekomen ingangsdatum bent u klant van Ebatech en bent u verzekerd van betrouwbare meetdata tegen een scherp tarief.
  • Kan ik overstappen naar een ander meetbedrijf?

    Overstappen naar een ander meetbedrijf kan altijd. Maar het is mogelijk dat u nog een lopend contract heeft bij een ander meetbedrijf. Controleer daarom de opzegtermijn van uw huidig contract, zeg dit contract alvast op en laat dit door het meetbedrijf bevestigen. Wanneer u met Meetbedrijf Ebatech een contract afsluit, wordt de overstap voor u geregeld.
  • Wanneer wordt de energiemeter geplaatst?

    Voor het plaatsen of vervangen van een energiemeter aansluiting neemt de installateur één maand voor de plaatsing contact met u op voor het maken van een afspraak. De installateur stemt dit af met de netbeheerder. U hoeft dan niets te doen richting netbeheerder.
  • Doet Meetbedrijf Ebatech ook het onderhoud van de meters?

    Naast het leveren en plaatsen van de energiemeter verricht Meetbedrijf Ebatech ook de periodieke controle en onderhoud van de meter.
  • Ik heb een vraag over dag- en maandberichten naar netbeheerders

    Vragen over dag- en maandberichten naar netbeheerders kunt u via e-mail sturen naar meetdiensten@ebatech.nl
  • Ik wil een storing melden

    Een storing kunt u via e-mail melden naar meetdiensten@ebatech.nl of telefonisch via 088 – 369 3691 (lokaal tarief)
  • Wanneer krijg ik mijn factuur?

    U krijgt uw factuur toegestuurd aan het eind van elk kwartaal. Vragen over uw facturen kunt u via e-mail sturen naar facturatie@ebatech.nl